Портрет сквозь призму отражений

Изображение

Рецензия на сборник статей

doi: https://doi.org/10.26156/OM.2023.15.4.011

Портрет сквозь призму отражений

Скачать pdf  .

Автор: Елена Викторовна Романова

Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова, Санкт-Петербург, Россия
ewromanowa@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-9083-7378

Аннотация

Рецензия посвящена сборнику, в котором опубликованы материалы, вдохновлённые яркой неординарностью многогранной личности Т. С. Бершадской. Среди них — как исследования, репрезентирующие наиболее яркие достижения научных школ Санкт-Петербургской государственной консерватории, так и воспоминания, посвящения, интервью, фотоматериалы. Основной корпус книги образован тремя разделами. В двух первых помещены исследования по интересовавшей Татьяну Сергеевну научной проблематике: они направлены от общеметодологических к контекстуально-историческим. Тематика представленных здесь работ ещё раз подтверждает исключительную перспективность и практическую востребованность результатов многолетних размышлений Бершадской и разработанных ею теоретических положений — как в исследовательском, так и в педагогическом обиходе. В третьем разделе опубликованы воспоминания учеников и коллег Татьяны Сергеевны. Книгу дополняют интервью («Вместо послесловия»), перечень работ Т. С. Бершадской, капитальный свод диссертаций и дипломных проектов, защищенных под ее научным руководством. Завершают книгу три музыкальных посвящения, а также публикация некоторых материалов фотоархива и альбома Татьяны Сергеевны. Неповторимый облик представляемого сборника во многом определяется органичностью его общей композиции, реализуемой в нем идеей взаимодополнения публикаций академически-научного и эмоционально-непосредственного, мемориального характера.

Ключевые слова: Татьяна Сергеевна Бершадская, современная гармония, музыкальная фактура, ладообразование, музыкальная композиция, оперная драматургия, анализ музыкальных произведений, музыка кино

Для цитирования: Романова Е. В. Портрет сквозь призму отражений // Opera musicologica. 2023. Т. 15. № 4. С. 178–182. https://doi.org/10.26156/OM.2023.15.4.011.

Review of the collection of articles

Portrait through the Prism of Reflections

Author: Elena V. Romanova

Saint Petersburg Rimsky-Korsakov State Conservatory, Saint Petersburg, Russia
ewromanowa@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-9083-7378

Abstract 

The review is devoted to a collection containing materials inspired by the bright originality of the multifaceted personality of Tatiana S. Bershadskaya. Among them are studies representing the most striking achievements of scientific schools of the St. Petersburg State Conservatory, as well as memoirs, dedications, interviews, and photographic materials. The main body of the book is formed by three sections. The first two include studies on scientific issues of interest to Tatiana Sergeyevna. They range from general metodological to contextual-historical. The subject of the works presented here once again confirms the exceptional perspective and practical relevance of the results of many years of reflection by T. S. Bershadskaya and the theoretical provisions she developed - both in research and pedagogical life. The third section comprises memories of Tatiana Sergeevna's students and colleagues. The book is supplemented by an interview ("Instead of an afterword"), a list of works by Tatyana Sergeevna, as well as a major set of scientific works united by her name: dissertations and diploma projects defended under her scientific supervision. The book is concluded by three musical dedications, as well as the publication of some materials of the photo archive and the album of Tatyana Sergeevna. The look and the nature of this collection is largely determined by the organic character of its general composition, implemented in it by the idea of academic-scientific and emotional-direct memorial publications mutually complementing each other.

Keywords: Tatiana S. Bershadskaya, modern harmony, musical texture, mode formation, musical composition, operatic dramaturgy, analysis of musical works, film music

For citation: Romanova E. V. Portrait through the Prism of Reflections. Opera musicologica. 2023. Vol. 15, no. 4. Р. 178–182. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/OM.2023.15.4.011.

The article was submitted: 02.09.2023; approved after reviewing: 03.09.2023; accepted for publication: 25.09.2023; published: 10.11.2023.