Научная статья
doi: https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.2.012
О теоретических проблемах деятельности
и профессионального статуса музыканта-народника
Автор
Игорь Владимирович Мациевский
Российский институт истории искусств, Санкт-Петербург, Россия
ihormcw@mail.ru, https://orcid.org/0000-0001-6448-4057
Аннотация
Статья посвящена вопросам подготовки профессиональных музыкантов — исполнителей на народных музыкальных инструментах, специалистов по традиционному народному пению и исследователей музыкального фольклора в высших учебных заведениях. Одной из проблем воспитания кадров является недостаточность внимания музыкантов, получающих специальное образование, к сфере народного исполнительства. Изолированность от опыта и принципов традиционного музицирования, отказ от опоры на веками складывавшиеся в устной культуре приемы обучения пению, игре на народных инструментах и взаимодействия в ансамбле приводят к сужению профессиональных возможностей молодых исполнителей, ограничивают возможности реализации собственных интерпретаций. Практический и научно-исследовательский опыт автора позволяет судить о том, что введение в учебный процесс дисциплин, связанных с формированием навыков композиции и импровизации (в соответствии с канонами народной музыки), позволяет обрести опыт живого, органичного и непосредственного существования в исполнительском процессе, полнее раскрыть индивидуальность музыканта, сделать уникальным каждое исполнение народной песни или наигрыша.
Ключевые слова: инструментальная музыка, инструментальное исполнительство, народные инструменты, импровизация, народные музыканты
Для цитирования: Мациевский И. В. О теоретических проблемах деятельности и профессионального статуса музыканта-народника // Opera musicologica. 2024. Т. 16. № 2. С. 230–239. https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.2.012
Статья поступила в редакцию: 10.10.2023; одобрена после рецензирования: 17.10.2024; принята к публикации: 10.04.2024; опубликована: 14.05.2024.
Список источников
[1] Мациевский 2011 — Мациевский И. В. Инспиративный подход в музыкальной дидактике // Актуальные проблемы когнитивной музыкологии. Санкт-Петербург : Российский инcтитут истории искусств, 2011. С. 31–37.
Original article
Theoretical Problems of Activities
and Professional Status of a Folk Musician
Author
Ihor V. Macijewski
Russian Institute of the Art History, St. Petersburg, Russia
ihormcw@mail.ru, https://orcid.org/0000-0001-6448-4057
Abstract
The article is devoted to the issues of training professional musicians — performers on folk musical instruments, specialists in traditional folk singing and researchers of traditional music in higher educational institutions. One of the problems of professional education is insufficient attention of musicians receiving special education to the field of traditional folk performance. Isolation from the experience and principles adopted by traditional amateur musicians, refusal to rely on methods of teaching singing, playing folk instruments and ensemble interaction, which have taken shape in the oral culture for centuries, lead to a reduction in performing capabilities of young musicians, limit implementation of their creative abilities and their own interpretation of traditional music. The author,s practical and research experience suggests that introduction of disciplines developing skills of composition and improvisation (in accordance with the canons of folk music traditions) allows a professional musician to gain experience of a live, organic and direct participation in the performing process, more fully reveal his/her individuality, make each performance of a folk song or instrumental playing unique.
Keywords: instrumental music, instrumental performance, folk instruments, improvisation, folk musicians
For citation: Macijewski, Ihor V. Theoretical Problems of Activities and Professional Status of a Folk Musician. Opera musicologica. 2024. Vol. 16, no. 2. Р. 230–239. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.2.012
The article was submitted: 10.10.2023; approved after reviewing: 17.10.2024; accepted for publication: 10.04.2024; published: 14.05.2024.
References
[1] Macijewski, Ihor V. (2011). “Inspirativnyy podkhod v muzykal’noy didaktike” [“Inspirational approach in musical didactics”] In Aktual’nye problemy kognitivnoy muzykologii [Current problems of cognitive musicology]. St. Petersburg : Rossiyskiy institut istorii iskusstv, pp. 31–37 (in Russian).