Научная статья
doi: https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.4.009
Сочинения Клода Дебюсси для деревянных духовых
инструментов в их исторической перспективе
Автор
Роман Арнольдович Наумец
Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова, Санкт-Петербург, Россия
roman.naumetc@yandex.ru, https://orcid.org/0009-0001-6964-6956
Аннотация
В предлагаемой статье проводится анализ влияния творчества Клода Дебюсси на развитие и восприятие деревянных духовых во французском музыкальном искусстве рубежа XIX–XX вв. Дебюсси был одним из тех, кто модифицировал симфонический оркестр, во многом отдав свои предпочтения духовым. Композитор писал произведения, исходя из специфических ресурсов каждого тембра, подчиняя замысел звучанию. В центре внимания исследователя — подход Дебюсси к использованию возможностей деревянных духовых в различных жанрах французской инструментальной музыки, а также влияние творчества композитора на дальнейшую судьбу целой группы музыкальных инструментов.
Ключевые слова: Клод Дебюсси, история деревянных духовых инструментов, инструментальное исполнительское искусство Франции, звукоизобразительные возможности деревянных духовых инструментов
Для цитирования: Наумец Р. А. Сочинения Клода Дебюсси для деревянных духовых инструментов в их исторической перспективе // Opera musicologica. 2025. Т. 17. № 4. С. 114–133. https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.4.009
Статья поступила в редакцию: 19.05.2025; одобрена после рецензирования: 23.05.2025;
принята к публикации: 01.11.2025; опубликована: 01.12.2025.
Список источников
[1] Асафьев 1971 — Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Ленинград: Музыка, 1971. 375 с.
[2] Дебюсси 1986 — Дебюсси К. Избранные письма. Ленинград: Музыка, 1986. 286 с.
[3] Кокорева 2010 — Кокорева Л. М. Клод Дебюсси. Москва: Музыка, 2010. 496 с.
[4] Крейн 1962 — Крейн Ю. Г. Симфонические произведения Клода Дебюсси. Москва: Музгиз, 1962. 112 с. (Библиотека слушателя концертов).
[5] Кривицкая 2017 — Кривицкая Е. Д. «Nous n’irons plus au bois». К вопросу о скрытой символике в сочинениях К. Дебюсси // Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2017. № 3 (45). С. 13–25.
[6] Метлушко 2016 — Метлушко В. А. Выразительные возможности инструмента в «Трёх пьесах» для кларнета solo И. Стравинского // Южно-Российский музыкальный альманах. 2016. № 1. C. 55–61.
[7] Михно 2021 — Михно В. А. Рапсодия для оркестра и саксофона Клода Дебюсси в редакции Винсента Давида // Вестник музыкальной науки. 2021. Том 9, № 2. С. 122–132.
[8] Понькина 2020 — Понькина А. М. Эволюция академической музыки для саксофона второй половины XIX — начала ХХI века: дис. … док. искусствоведения: 17.00.02 / Ростовская государственная консерватория им. С. В. Рахманинова.
Ростов-на-Дону, 2020. 487 с.
[9] Твердовская 2017 — Твердовская Т. И. Жанр и форма в фортепианной музыке Клода Дебюсси: Учебное пособие для педагогов и студентов высших учебных заведений по специальностям 53.05.01 «Искусство концертного исполнитель-
ства» и 53.05.05 «Музыковедение». Санкт-Петербург: Скифия-принт, 2017. 132 с.
[10] Abromont 2021 — Abromont, Claude. Enquête autour du Prélude à l’après-midi d’un faune de Debussy (juillet 2021) // Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, 2025. URL: https://www.conservatoiredeparis.fr/fr/enquete-autour-du-prelude-lapres-midi-dun-faune-de-debussy (дата обращения: 01.11.2025).
[11] Amore 2010 — Amore, Adriano. The Clarinet and the Italian Opera Composers of the 19 th century // The Clarinet. 2010. Vol. 7, Nо. 3. Pp. 58–61.
[12] Artaud 1986 — Artaud, Pierre-Yves. La flute. Paris. Jean-Claude Lattès–Salabert, 95 р.
[13] Baron 1982 — Baron, Carol. Varèse’s Explication of Debussy’s Syrinx in Density 21.5 and an Analysis of Varèse’s Composition: A Secret Model Revealed. Music Review. 43:2. 1982 (may), рр. 121–134.
[14] Dangain 2003 — Dangain, Guy. Debussy et la Rhapsodie pour clarinette // Le journal Fréquences Selmer. 2003. No. 15 (décembre). URL: https://clck.ru/3QTvMs (дата обращения: 23.11.2025).
[15] Debussy 1927 — Debussy, Claude. Lettres de Claude Debussy à son éditeur publiees par Jacques Durand. Paris: A. Durand et fils, 1927. 190 p.
[16] Debussy 2005 — Debussy, Claude. Correspondance: (1872–1918) // Ed. établie par François Lesure et Denis Herlin, annotée par François Lesure, Denis Herlin et Georges Liébert. Paris: Gallimard, 2005. 2352 p.
[17] Ewell 2004 — Ewell, Laurel Astrid. A Symbolist Melodrama: The Confluence of Poem and Music in Debussy’s La Flûte de Pan: doctoral dissertation. College of Creative Arts at West Virginia University. Morgantown, West Virginia, 2004. 87 p.
[18] Ferroud 1922 — Ferroud, Pierre Octave. Trois pièces pour flute. Paris. Salabert, 1922. 5 p.
[19] Fleury, Taffanel 1927 — Fleury, Louis; Taffanel, Paul. La flute // Encyclopédie de la musique et dictionnaire du conservatoire, sous la dir. d’Albert Lavignac et de Lionel de la Laurencie. Paris. Delagrave. 1927. 2ème partie. Vol. 3. Pp. 1483–1526.
[20] Noyes 2007 — Noyes, James R. Debussy’s Rapsodie pour orchestre et saxophone // The Musical Quarterly. 2007. Vol. 90. Issue 3–4. P. 416–445. Электронная копия: URL: https://adolphesax.com/en/debussy-s-rapsodie-pour-orchestre-et-saxophone-revisited/ (дата обращения: 25.10.2025).
[21] Saint-Saëns 1885 — Saint-Saëns, Camille. Harmonie et mélodie. Paris: Calmann Lévy, 1885. 319 р.
[22] Saint-Saëns 1900 — Saint-Saëns, Camille. Portraits et souvenirs. Paris: Calmann Lévy, 1900. 344 р.
[23] Vincent 2008 — Vincent, Delphine. Mais Voici Que Pan De Sa Flûte Recommence à Jouer’: Une Étude De La Renaissance Du Solo Pour Flûte En France Entre 1913 Et 1936. // Annales Suisses De Musicologie. 2008. Vol. 28–29. P. 195–258.
Original article
Claude Debussy’s Works for Woodwind Instruments
in the Historical Perspective
Author
Roman A. Naumets
Saint Petersburg Rimsky-Korsakov State Conservatory, Saint Petersburg, Russia
roman.naumetc@yandex.ru, https://orcid.org/0009-0001-6964-6956
Abstract
This article analyzes the influence of Claude Debussy’s work on the development and perception of woodwind instruments in French music at the turn of the 19th and 20th centuries. Debussy was one of the composers who modified the symphony orchestra, largely by favoring wind instruments. The composer created works based on the specific resources of each instrument, subordinating musical concept to sound. The article focuses on Debussy’s approach to utilizing the capabilities of woodwind instruments in various genres of French instrumental music, as well as on the influence of the composer’s work on the future of this entire group of musical instruments.
Keywords: Claude Debussy, history of woodwind instruments, instrumental performance art of France, sound-producing capabilities of woodwind instruments
For citation: Naumets, Roman A. Claude Debussy’s Works for Woodwind Instruments in the Historical Perspective. Opera musicologica. 2025. Vol. 17, no. 4. Р. 114–133. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.4.009
The article was submitted: 19.05.2025; approved after reviewing: 23.05.2025;
accepted for publication: 01.11.2025; published: 01.12.2025.
References
[1] Asafyev, Boris V. (1971). Muzykal’naya forma kak protsess [Musical Form as a Process]. Leningrad: Muzyka, 375 p. (in Russian).
[2] Debussy, Claude (1986). Izbrannye pis’ma [Selected Letters]. Leningrad: Muzyka, 286 p. (in Russian).
[3] Kokoreva, Lyudmila M. (2010). Claude Debussy. Moscow: Muzyka, 496 p. (in Russian).
[4] Krein, Julian G. (1962). Simfonicheskie proizvedeniya Clauda Debussy [Symphonic works of Claude Debussy]. Moscow: Muzgiz, 112 p. (in Russian). (Biblioteka slushatelya kontsertov [Concert Listener’s Library]).
[5] Krivitskaya, Evgeniya D. (2017). “ ‘Nous n’irons plus au bois’. K voprosu o skrytoy simvolike v sochineniyakh K. Debyussi” [“ ‘Nous n'irons plus au bois’. To the problem of hidden symbolism in C. Debussy’s compositions”]. In Aktual’nye problemy vysshego muzykal’nogo obrazovaniya. 2017. No. 3 (45), pp. 13–25 (in Russian).
[6] Metlushko, Vladimir A. (2016). “Vyrazitel’nye vozmozhnosti instrumenta v ‘Trekh p’esakh’ dlya klarneta solo I. Stravinskogo” [“Instrumental expressive resources in ‘Three pieces’ for clarinet solo by Igor Stravinsky”]. In Yuzhno-Rossiyskiy muzykal’nyy al’manakh. 2016. No. 1, pp. 55–61(in Russian).
[7] Mikhno, Vladimir A. (2021) “Rapsodiya dlya orkestra i saksofona Clauda Debussy v redaktsii Vinsenta Davida” [“The Rhapsody for orchestra and saxophone by Claude Debussy edited by Vincent David”]. In Vestnik muzykal’noy nauki. 2021. Vol. 9, no. 2, рр. 122–132 (in Russian).
[8] Pon’kina, Antonina M. (2020). Evolyutsiya akademicheskoy muzyki dlya saksofona vtoroy poloviny XIX — nachala XXI veka [The evolution of academic music for saxophone in the second half of the 19 th — early 21 st centuries]: Cand. Sci. (Arts) dissertation: 17.00.02, S. Rachmaninov Rostov State Conservatory, responsible organization. Rostov-on-Don, 487 p. (in Russian, unpublished).
[9] Tverdovskaya, Tamara I. (2017). Zhanr i forma v fortepiannoy muzyke Clauda Debussy [Genre and Form in Claude Debussy’s Piano Music]. Textbook for teachers and students of higher education institutions in the specialties 53.05.01 “Art of Concert Performance” and 53.05.05 “Musicology”. St. Petersburg: Skifiya-print, 132 p. (in Russian).
[10] Abromont, Claude (2021). “Enquête autour du Prélude à l’après-midi d’un faune de Debussy” (juillet 2021). In Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, 2025. Available at: https://www.conservatoiredeparis.fr/fr/enquete-autour-du-prelude-lapres-midi-dun-faune-de-debussy (accessed: 01.11.2025).
[11] Amore, Adriano (2010). The Clarinet and the Italian Opera Composers of the 19 th century. In The Clarinet. 2010. Vol. 37, no. 3, pp. 58–61.
[12] Artaud, Pierre-Yves (1986). La flute. Paris: Jean-Claude Lattès–Salabert. 95 p.
[13] Baron, Carol (1982). “Varèse’s Explication of Debussy’s Syrinx in Density 21.5 and An Analysis of Varèse’s Composition: A Secret Model Revealed”. In Music Review. 43:2.1982 (may), рр. 121–134.
[14] Dangain, Guy (2003). “Debussy et la Rhapsodie pour clarinette”. In Le journal Fréquences Selmer. No. 15. 2003 (december). Available at: https://clck.ru/3QTvMs (accessed: 23.11.2025).
[15] Debussy, Claude (1927). Lettres de Claude Debussy à son éditeur publiees par Jacques Durand. Paris: A. Durand et fils, 190 p.
[16] Debussy, Claude (2005). Correspondance: (1872–1918), édition établie par François Lesure et Denis Herlin, annotée par François Lesure, Denis Herlin et Georges Liébert. Paris: Gallimard, 2352 p.
[17] Ewell, Laurel Astrid (2004). A Symbolist Melodrama: The Confluence of Poem and Music in Debussy’s La Flûte de Pan: doctoral dissertation. College of Creative Arts at West Virginia University. Morgantown, West Virginia. 87 p.
[18] Ferroud, Pierre Octave (1922). Trois pièces pour flute. Paris: Salabert, 5 p.
[19] Fleury, Louis; Taffanel, Paul (1927). “La flute”. In Encyclopédie de la musique et dictionnaire du conservatoire, sous la direction d’Albert Lavignac et de Lionel de la Laurencie. Paris: Delagrave. 1927. 2ème partie. Vol. 3, pp. 1483–1526.
[20] Noyes, James R. (2007). “Debussy’s Rapsodie pour orchestre et saxophone”. In The Musical Quarterly. 2007. Vol. 90. Issue 3–4, рр. 416–445. Available at: https://adolphesax.com/en/debussy-s-rapsodie-pour-orchestre-et-saxophone-revisited/ (accessed:
25.10.2025).
[21] Saint-Saëns, Camille (1885). Harmonie et mélodie. Paris: Calmann Lévy, 319 р.
[22] Saint-Saëns, Camille (1900). Saint-Saëns Camille Portraits et souvenirs. Paris: Calmann Lévy, 344 р.
[23] Vincent, Delphine (2008). “Mais Voici Que Pan De Sa Flûte Recommence à Jouer’: Une Étude De La Renaissance Du Solo Pour Flûte En France Entre 1913 Et 1936”. In Annales Suisses De Musicologie. 2008. Vol. 28–29, pp. 195–258.