Научная статья
doi: https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.2.013
Полевой дневник Заонежской экспедиции и письмо к С. И. Бернштейну
Автор
Евгений Владимирович Гиппиус
Публикация, общая редакция и комментарии Светланы Викторовны Подрезовой
Институт русской литературы (Пушкинский Дом) Российской Академии наук, Санкт-Петербург, Россия
podrezova@yandex.ru, http://orcid.org/0000-0002-8885-4670
Аннотация
Впервые публикуются документы, отразившие историю появления двух ранних коллекций звукозаписей, хранящихся в Фонограммархиве Института русской литературы (Пушкинского Дома) РАН (ИРЛИ): № 1 (экспедиция ГИИИ в Заонежье, 1926 г.) и № 38 (экспедиция Ленинградской консерватории в Узбекистан, 1928 г.). Публикуемые источники имеют большую научную и документальную ценность как свидетельство становления отечественного этномузыкознания и начала полевой звукозаписи Государственного института истории искусств (ГИИИ) и Ленинградской государственной консерватории (ЛГК). В полевом дневнике, который Гиппиус вел в своей первой фольклорной экспедиции в Заонежье в 1926 г., фиксировались основные события и встречи, отражались некоторые бытовые детали и технические характеристики записи. Во второй части дневника сохранилась первоначальная опись фоноваликов, благодаря которой можно судить об утраченных образцах (из 67 фоноваликов до нашего времени дошло лишь 41). Сопоставление данных дневника Е. В. Гиппиуса с уже известными документами позволит более точно атрибутировать фонографические и слуховые записи. Письмо Гиппиуса к заведующему Центральным Фонограммархивом ГИИИ — лингвисту С. И. Бернштейну содержит новые сведения об особенностях организации полевой и кабинетной работы фольклористов ГИИИ и ЛГК и о степени участия в ней Е. В. Гиппиуса.
Ключевые слова: Е. В. Гиппиус, Фонограммархив ГИИИ, экспедиции в Заонежье, Ленинградская консерватория, экспедиция в Узбекистан
Для цитирования: Гиппиус Е. В. Полевой дневник Заонежской экспедиции и письмо к С. И. Бернштейну / публикация, общая редакция и комментарии С. В. Подрезовой // Opera musicologica. 2024. Т. 16. № 2. С. 242–267. https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.2.013
Статья поступила в редакцию: 10.02.2024; одобрена после рецензирования: 15.02.2024; принята к публикации: 25.03.2024; опубликована: 14.05.2024.
Список источников
[1] Колпакова 2002 — Колпакова Н. П. У золотых родников. Записки фольклориста. Санкт-Петербург: Русская земля, 2002. 332 с.
[2] Подрезова 2024 — Подрезова С. В. «Хороший человек — без интриг; свободен и может ехать»: три эпизода биографии Е. В. Гиппиуса // Opera musicologica. 2024. Т. 16. № 2. С. 60–81. https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.2.004
Original article
Field Diary of the Zaonezhye Expedition and Letter to Sergey I. Bernstein
Author
Eugene W. Hippius
Publication, general edition and comments by Svetlana V. Podrezova
Institute of Russian Literature (Pushkinskij Dom), Russian Academy of Sciences, Saint Petersburg, Russia
podrezova@yandex.ru, http://orcid.org/0000-0002-8885-4670
Abstract
The article presents documents that reflect the history of the appearance of two early collections of the Pushkin House Phonogram Archive: collection No. 1 (expedition of the State Institute of Art History in Zaonezhye, 1926) and collection No. 38 (expedition of the Leningrad Conservatory to Uzbekistan, 1928): field diary of Eugene W. Hippius, “Program of phonographic recordings made in the Zaonezhye expedition”, which the young scientist kept on his first folklore expedition, and which was demonstrated at a meeting of the Department of Music Theory and History Council (September 20, 1926); and a letter from Eugene W. Hippius to the head of the Central Phonogram Archive of the State Institute of Art History — linguist Sergei I. Bernstein. The published sources have great scientific and documentary value as evidence of the early period of Russian ethnomusicology and the beginning of field work at the State Institute of Art History and the Leningrad Conservatory. Comparison of the data from the diary of Eugene W. Hippius with field notes of the participants of the Zaonezhye expedition will make it possible to more accurately attribute phonographic and auditory recordings. Hippius’s letter to Bernstein contains unique information about peculiarities of organization of field and cabinet work of folklorists of the State Institute of Art and Culture and the Leningrad Conservatory and the degree of participation of Eugene W. Hippius therein.
Keywords: Eugene W. Hippius, State Institute of Art History, the expedition to Zaonezhye, Leningrad Conservatory, the expedition to Uzbekistan
For citation: Hippius, Eugene W. Field Diary of the Zaonezhye Expedition and Letter to Sergey I. Bernstein, publication, general edition and comments by Svetlana V. Podrezova. Opera musicologica. 2024. Vol. 16, no. 2. Р. 242–267. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.2.013
The article was submitted: 10.02.2024; approved after reviewing: 15.02.2024; accepted for publication: 25.03.2024; published: 14.05.2024.
References
[1] Kolpakova, Natalia P. (2002). U zolotykh rodnikov. Zapiski fol’klorista [At the golden springs. Notes of a folklorist]. St. Petersburg: Russkaya zemlya. 332 p. (in Russian).
[2] Podrezova, Svetlana V. (2024). “‘Khoroshiy chelovek — bez intrig; svoboden i mozhet ekhat’ : tri epizoda biografii E. W. Hippiusa” [“‘Good man and not a Plotter’: Three Episodes from the Biography of Eugene W. Hippius”]. In Opera musicologica. 2024. Vol. 16, no. 2. Р. 60–81. (in Russian). https://doi.org/10.26156/operamus.2024.16.2.004