Малая имитационная форма в духовных хоральных концертах Самуэля Шейдта

Малая имитационная форма
в духовных хоральных концертах Самуэля Шейдта

Скачать pdf  .

Ключевые слова: Самуэль Шейдт, вокальный духовный концерт, хоральный концерт, хоральный мотет, малая имитационная форма, имитация, канон, раннее немецкое барокко.

Автор: Марина Гирфанова

Сведения об авторе: МАРИНА ЕВГЕНЬЕВНА ГИРФАНОВА

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4411-407X
PIN-код: 7584-3485
e-mail: grfn@inbox.ru

Доктор искусствоведения (2015), профессор кафедры теории музыки и  композиции Казанской государственной консерватории имени Н. Г. Жиганова

420015 Казань, ул. Большая Красная, 38

Дата поступления: 15.12.2020

Дата публикации: 31.12.2020

DOI: 10.26156/OM.2020.12.5.007

Аннотация

Известный немецкий теоретик музыки XVII века Вольфганг Каспар Принц в труде „Historische Beschreibung der edelen Sing- und Kling-Kunst“ («Историческое описание благородного искусства вокальной и инструментальной музыки», 1690) назвал Генриха Шютца, Иоганна Германа Шейна и Самуэля Шейдта тремя лучшими композиторами их времени в Германии. Композиторское письмо двух из упомянутых Принцем персон, Шейна и Шейдта, остаётся малоизученным в отечественном музыкознании. В статье рассматривается малая имитационная форма в хоральных концертах Шейдта из собрания „Geistliche Concerte“ («Духовные концерты»), четыре части которого были опубликованы в 1631, 1634, 1635 и 1640 годах. Тридцатилетняя война (1618–1648), непосредственно коснувшаяся Шейдта, стала причиной обращения композитора к разновидности вокального духовного концерта для небольшого состава, включающего несколько вокальных голосов (в концертах Шейдта это, как правило, три партии) и бассо континуо. Исследуются тексто-музыкальные единицы, образующиеся на основе строки или сегмента строки хорала и становящиеся материалом для имитации, раскрываются особенности имитационной техники, выявляется связь свободной части малой имитационной формы с типом обработки — Cantionalsatz, типологизируются структуры, различающиеся порядком поступления материала строки в малую имитационную форму. В конце статьи прослеживаются изменения, которые претерпевает малая имитационная форма в хоральных концертах по сравнению с хоральными мотетами из первого собрания вокальной музыки Шейдта «Cantiones sacrae» («Священные песнопения», 1620).

Литература

[1] Жирмунский 1975 — Жирмунский В. М. Теория стиха. Ленинград : Советский писатель, 1975. 664 с.

[2] Милка 2016 — Милка А. П. Полифония: учебник для музыкальных вузов : [в 2 ч.] / науч. ред. К. Южак; Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н.  А.  Римского-Корсакова. Ч. 1: Строгое письмо. Санкт-Петербург: Композитор • Санкт-Петербург, 2016. 336 с.

[3] Dodds 2000 — Dodds, Sarah Jane. The significance of the Italian style in German Lutheran music of the early seventeenth century: a study of Johann Hermann Schein’s ‘Opella nova’ (1618, 1626): doctoral dissertation. University of Bristol, Faculty of Arts, Department of Music. Bristol, 2000, 525 p.

[4] Mahrenholz 1941 — Mahrenholz, Christhard. Vorwort // Samuel Scheidt. Das Görlitzer Tabulaturbuch vom Jahre 1650 / für den praktischen Gebrauch eingerichtet von Christhard Mahrenholz. Leipzig : Peters, 1941 [без указания страницы].

[5] Marshall, Leaver 2001 — Marshall, Robert L.; Leaver Robin A. Chorale settings // The New Grove Dictionary of Music and Musicians. 2nd edition: [in 29 Vols.] / ed. S. Sadie. Vol. V. London; N. Y.: Macmillan Publishers Limited, 2001, рр. 747–763. URL: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.05652 (дата обращения: 15.12.2020).

[6] Snyder, Bush 2001 — Snyder, Kerala J.; Bush, Douglas. Scheidt, Samuel // The New Grove Dictionary of Music and Musicians. 2nd edition: [in 29 Vols.] / ed. S. Sadie. Vоl. XXII. London; N. Y.: Macmillan Publishers Limited, 2001, рр. 450–460. URL: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.24785 (дата обращения: 15.12.2020).

Для цитирования: Гирфанова М. Е. Малая имитационная форма в  духовных хоральных концертах Самуэля Шейдта //  Opera musicologica. 2020. Т.  12. №  5  (С). С. 107–119. DOI: 10.26156/OM.2020.12.5.007.

The Small Imitation Form
in the Sacred Chorale Concertos by Samuel Scheidt

 

Keywords: Samuel Scheidt, vocal sacred concerto, chorale concerto, chorale motet, small imitation form, imitation, canon, early German Baroque.

Author:  Marina Ye. Girfanova

About the Author

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4411-407X
PIN-код: 7584-3485
e-mail: grfn@inbox.ru

Doctor of Art History (2015), Professor of the Music Theory and Composition Department at the Zhiganov Kazan State Conservatoire

38 Bolshaya Krasnaya St., Kazan 420015, Russia

Submitted on: 15.12.2020

Published on: 31.12.2020

Abstract

The famous German music theorist of the 17th century, Wolfgang Caspar Printz, in his work „Historische Beschreibung der edelen Sing- und Kling-Kunst“ (“Historical Description of the Noble Art of Vocal and Instrumental Music”, 1690) named Heinrich Schütz, Johann Hermann Schein and Samuel Scheidt as the three best composers of their time in Germany, the compositional technique of two of them, Schein and Scheidt, remaining poorly studied in Russian musicology. The article examines the small imitation form in Scheidt’s chorale concertos from the „Geistliche Concerte“ (“Sacred Concertos”) collection, four parts of which were published in 1631, 1634, 1635 and 1640. The Thirty Years’ War (1618–1648), which directly affected Scheidt, caused the composer to turn to a kind of vocal sacred concerto for a small cast, including few voices (in Scheidt’s concertos, these are, as a rule, three parts) and basso continuo in the organ. The textual-and-musical units that are formed on the basis of a chorale line or a segment of a line and become the material for imitation are investigated; the features of the imitation technique are revealed; a connection of the free part with the type of arrangement—Cantionalsatz, is established, mapping the structures that differ in the order in which the line material arrives in the small imitation form. At the end of the article, the changes are traced that the small imitation form has undergone in chorale concertos in comparison with chorale motets from Scheidt’s first collection of vocal music “Cantiones sacrae” (“Sacred chants”, 1620).

Works Cited

[1] Zhirmunskiy, Viktor M. (1975). Teoriya stikha [Theory of verse]. Leningrad: Sovetskiy pisatel’, 664 p. (in Russian).

[2] Milka, Anatoliy P. (2016). Polifoniya. Uchebnik dlya muzykal’nykh vuzov [Polyphony. Textbook for Music academies]: in 2 parts, scientific ed. by Kyra I. Yuzhak; Saint Petersburg Rimsky-Korsakov State Conservatory. Pt. I: Strogoye pis’mo [Strict Style]. St. Petersburg : Сompozitor •  Saint Petersburg, 336 р. (in Russian).

[3] Dodds, Sarah Jane (2000). The significance of the Italian style in German Lutheran music of the early seventeenth century: a study of Johann Hermann Schein’s ‘Opella nova’ (1618, 1626): doctoral dissertation. University of Bristol, Faculty of Arts, Department of Music. Bristol, 525 p.

[4] Mahrenholz Christhard (1941). “Vorwort”. In Samuel Scheidt. Das Görlitzer Tabulaturbuch vom Jahre 1650, für den praktischen Gebrauch eingerichtet von Christhard Mahrenholz. Leipzig : Peters, [without specifying the page].

[5] Marshall Robert L.& Leaver Robin A. (2001). “Chorale settings”. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians. 2nd edition: [in 29 Vols.], ed. S. Sadie. Vol. V. London; N.  Y. : Macmillan Publishers Limited, рр. 747–763. Available at: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.05652 (accessed: 15.12.2020).

[6] Snyder Kerala J. & Bush Douglas (2001). “Scheidt, Samuel”. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians. 2nd edition: [in 29 Vols.], ed. S. Sadie. Vоl. XXII. London; N.  Y. : Macmillan Publishers Limited, pp. 450–460. Available at: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.24785 (accessed: 15.12.2020).

For citation: Girfanova, Marina Ye. “The Small Imitation Form in the Sacred Chorale Concertos by Samuel Scheidt”. In Opera musicologica, vol. 12, no. 5 (SI) (2020), pp. 107–119 (in Russian). DOI: 10.26156/OM.2020.12.5.007.