Научная статья
doi: https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.3.004
Томас Адес как наследник традиций Бенджамина Бриттена:
о вариационно-полифонических формах в операх «Буря» и «Ангел-истребитель»
Автор
Дарья Александровна Володягина
Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова, Санкт-Петербург, Россия
izumerik@list.ru, https://orcid.org/0000-0002-7176-648X
Аннотация
Публикация посвящена вариационно-полифоническим формам в двух операх британского композитора Томаса Адеса: «Буря» (2004) по пьесе У. Шекспира и «Ангел-истребитель» (2016) по одноименному фильму Л. Бунюэля. Внимание сосредоточено на генетических связях с пассакальями и чаконами Б. Бриттена. В каждой из названных опер бассо-остинатная структура, в продолжение традиций английского музыкального театра, играет исключительную роль в становлении целостного художественного образа. Заключительная пассакалья из сцены примирения в «Буре» (4-я сцена III действия) имеет крещендирующий тип развития, с неуклонным движением в 16 вариациях от полифонического многоголосия к монолитному гармоническому единству в C-dur, напоминая о финальных бассо-остинатных эпизодах из «Поругания Лукреции» и «Альберта Херринга» Бриттена. Экспозиционная чакона в «Ангеле-истребителе» (3-я сцена I действия) организована более сложно: 15 вариаций, следующих за темой, распадаются на две подгруппы с образованием варьированных строф, включающих прерванные вариации, что соответствует сюрреалистической поэтике кинематографического сюжета. В чаконе Адеса обнаруживаются косвенные параллели с бриттеновскими пассакальями из «Поворота винта» и «Питера Граймса». Опираясь на традиции предшественников и прежде всего Бриттена, Адес актуализирует старинные вариационно-полифонические формы в условиях современной оперы.
Ключевые слова: Томас Адес, Бенджамин Бриттен, опера, бассо-остинато, пассакалья, чакона, Вильям Шекспир, Луис Бунюэль
Для цитирования: Володягина Д. А. Томас Адес как наследник традиций Бенджамина Бриттена: о вариационно-полифонических формах в операх «Буря» и «Ангел-истребитель» // Opera musicologica. 2025. Т. 17. № 3. С. 78–97. https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.3.004
Статья поступила в редакцию: 17.06.2025; одобрена после рецензирования: 18.06.2025;
принята к публикации: 01.09.2025; опубликована: 30.09.2025.
Список источников
[1] Абдуллина 2019 — Абдуллина Г. Пассакалия и чакона в современной музыке. Метаморфозы жанров. Санкт-Петербург: Композитор • Санкт-Петербург, 2019. 116 с.
[2] Аллен 2008 — Аллен Р. Словарь оксфордского английского языка = Oxford Primary Dictionary. Москва: Астрель; АСТ, 2008. 568 с.
[3] Векслер 2019 — Векслер Ю. С. Фильм в музыкальном театре. Filmmusik Альбана Берга в контексте сценических экспериментов 1920-х годов // Опера в музыкальном театре: история и современность. Материалы Четвертой Международной научной конференции, 11–15 ноября 2019 г. Том 1 / ред.-сост. И. П. Сусидко. Москва: РАМ имени Гнесиных, 2019. С. 497–507.
[4] Ковнацкая 1974 — Ковнацкая Л. Г. Бенджамин Бриттен. Москва: Советский композитор, 1974. 392 с.
[5] Ковнацкая 1996 — Ковнацкая Л. Г. Шостакович и Бриттен. Некоторые параллели // Д. Д. Шостакович: Сборник статей к 90-летию со дня рождения / ред.-сост. Л. Ковнацкая. Санкт-Петербург: Композитор, 1996. С. 306–323.
[6] Милка 2016 — Милка А. П. Полифония. Часть II. Санкт-Петербург: Композитор • Санкт-Петербург, 2016. 248 c.
[7] Пичугин 2010 — Пичугин П. А. Аргентинское танго: монография. Москва: Музыка, 2010. 262 с.
[8] Роузберри 1996 — Роузберри Э. Шостакович и Бриттен. Некоторые параллели // Д. Д. Шостакович: Сборник статей к 90-летию со дня рождения / ред.-сост. Л. Ковнацкая. Санкт-Петербург: Композитор, 1996. С. 324−334.
[9] Шекспир 2013 — Шекспир У. Буря // Шекспир У. Король лир. Буря (сборник). Москва: Эксмо, 2013. С. 213−342.
[10] Adès 2018 — Adès T., Service T. Thomas Adès: Full of Noises — Conversations with Tom Service. London: Faber and Faber, 2018. 208 p.
[11] Arseni 2016 — Arseni C. “Why do we ever do anything?” Thomas Adès and Tom Cairns talk about The Exterminating Angel at Salzburge Festspiele. Salzburg, 2016. URL: https://seenandheard-international.com/2016/07/new-interview-with-thomas-ades-and-tom-cairns-about-the-operas-world-premiere/ (дата обращения: 20.08.2025).
[12] Cambridge 1998 — Cambridge international dictionary of idioms / ed. Elizabeth Walter. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. 587 p.
[13] Cooper 2017 — Cooper M. Hear the Surreal Instruments of the Met’s New Opera // The New York Times. 2017. October 24. URL: https://www.nytimes.com/2017/10/24/arts/music/hear-the-surreal-instruments-of-the-mets-new-opera.html (дата обращения: 17.06.2025).
[14] Gablik 1979 — Gablik S. Magritte. London: Thames & Hudson, 1970. 208 p.
[15] Massey 2018 — Massey D. Thomas Adès and the Dilemmas of Musical Surrealism // Gli spazi della musica. 2018. № 7. P. 86–146.
[16] Moseley 2022 — Moseley B. Musique automatique? Adèsian Automata and the Logic of Disjuncture // Thomas Adès Studies / ed. by E. Venn and P. Stoecker. Cambridge: Cambridge University Press, 2022. P. 163–187.
[17] Shakespeare 1993 — Shakespeare W. The Tempest // The Complete works of William Shakespeare. 1993. URL: https://shakespeare.mit.edu/tempest/full.html (дата обращения: 17.06.2025).
[18] Taruskin 1999 — Taruskin R. A surrealist composer comes to the rescue of modernism // The New York Times. 1999. May 12. URL: https://www.nytimes.com/1999/12/05/arts/a-surrealist-composer-comes-to-the-rescue-of-modernism.html (дата обращения:
17.06.2025).
[19] Whittall 2020 — Whittall A. The Adès Effect // British Music after Britten. Woodbridge: Boydell, 2020. P. 255–269.
Original article
Thomas Ades as a Follower of the Traditions of Benjamin Britten:
bout Variation and Polyphonic Forms in the Operas “The Tempest”
and “The Exterminating Angel”
Author
Daria А. Volodyagina
Saint Petersburg Rimsky-Korsakov State Conservatory, Saint Petersburg, Russia
izumerik@list.ru, https://orcid.org/0000-0002-7176-648X
Abstract
This publication is devoted to variational-polyphonic forms in two operas by the British composer Thomas Adès: The Tempest (2004) based on the play by William Shakespeare and The Exterminating Angel (2016) based on the film of the same name by Luis Buñuel. Attention is focused on the genetic connection with B. Britten’s passacaglias and chaconnes. In each case, the basso ostinato structure, in continuation of the traditions of the English musical theatre, plays an exceptional role in the formation of an integral artistic image of the composition. The final passacaglia from the reconciliation scene in The Tempest (Act III, Scene 4) has a crescendo type of development, with a steady movement in 16 variations from dark to light, from polyphonic vocal texture to monolithic harmonic unity in C major, and recalls the final basso ostinato episodes from The Rape of Lucretia and Albert Herring by Britten. The expositional chaconne in The Exterminating Angel (Act I, Scene 3) is more complexly organized: the 15 variations following the theme split into two subgroups to form varied stanzas, including interrupted variations, which corresponds to the surreal poetics of the cinematic plot. Adès’ chaconne reveals indirect parallels with Britten's passacaglia from The Turn of the Screw and Peter Grimes. Based on the traditions of his predecessors, and above all Britten, Adès modernizes the old variational-polyphonic forms in the context of modern opera.
Keywords: Adès, Britten, opera, basso-ostinato, passacaglia, chaconne, Shakespeare, Bunuel
For citation: Volodyagina Daria А. Thomas Ades as a Follower of the Traditions of Benjamin Britten: About Variation and Polyphonic Forms in the Operas “The Tempest” and “The Exterminating Angel”. Opera musicologica. 2025. Vol. 17, no. 3. Р. 78–97. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.3.004
The article was submitted: 17.06.2025; approved after reviewing: 18.06.2025;
accepted for publication: 01.09.2025; published: 30.09.2025.
References
[1] Abdullina, Galina (2019). Passakaliya i chakona v sovremennoy muzyke. Metamorfozy zhanrov [Passacaglia and Chaconne in Contemporary Music. Genre Metamorphoses]. St. Petersburg: Kompozitor • Sankt-Peterburg, 116 p. (in Russian).
[2] Allen, Robert (2008). Slovar’ oksfordskogo angliyskogo yazyka [Oxford Primary Dictionary]. Moscow: Astrel’; AST, 568 p. (in Russian).
[3] Veksler, Yuliya S. (2019). “Fil’m v muzyka’lnom teatre. Filmmusik Albana Berga v kontekste stsennicheskikh eksperimentov 1920-kh godov” [“Film in Musical Theater. Alban Berg’s Filmmusik in the Context of 1920s Stage Experiments”]. In Opera v muzykal’nom teatre: istoriya i sovremennost [Opera in Musical Theater: History and Present Time]. Vol. 1, editor Irina P. Susidko. Moscow: RAM imeni Gnesinykh, pp. 497–507 (in Russian).
[4] Kovnatskaya, Liudmila G. (1974). Benjamin Britten [Benjamin Britten]. Moscow: Sovetskiy kompozitor, 392 p. (in Russian).
[5] Kovnatskaya, Liudmila G. (1996). “Shostakovich i Britten. Nekotorye paralleli” [“Shostakovich and Britten. Some Parallels”]. In D. D. Shostakovich: Sbornik statey k 90-letiyu so dnya rozhdeniya [Collection of articles dedicated to the 90 th anniversary of his birth], editor Liudmila Kovnatskaya. St. Petersburg: Kompozitor, pp. 306–323 (in Russian).
[6] Milka, Anatoliy P. (2016). Polifoniya [Polyphony]. Part II. St. Petersburg: Kompozitor • Sankt-Peterburg, 248 p. (in Russian).
[7] Pichugin, Pavel A. (2010). Argentinskoe tango [Argentinian Tango]. Moscow: Muzyka, 262 p. (in Russian).
[8] Rosebery, Eric (1996). “Shostakovich i Britten. Nekotorye paralleli” [“Shostakovich and Britten. Some Parallels”]. In D. D. Shostakovich: Sbornik statey k 90-letiyu so dnya rozhdeniya [Collection of articles dedicated to the 90 th anniversary of his birth], editor Liudmila Kovnatskaya. St. Petersburg: Kompozitor, pp. 324–334 (in Russian).
[9] Shakespeare, William (2013). “Burya” [“The Tempest”]. In W. Shakespeare, Korol’ lir. Burya [King Lear. The Tempest]: collection. Moscow: Eksmo, pp. 213–342 (in Russian).
[10] Adès, Thomas & Service, Tom (2018). Thomas Adès: Full of Noises — Conversations with Tom Service. London: Faber and Faber, 208 p.
[11] Arseni, Christian. (2016). “Why do we ever do anything?” Thomas Adès and Tom Cairns talk about The Exterminating Angel at Salzburge Festspiele. Salzburg. Available at: https://seenandheard-international.com/2016/07/new-interview-with-thomas-ades-and-tom-cairns-about-the-operas-world-premiere/ (accessed: 20.08.2025).
[12] Walter, Elizabeth (1998). Cambridge International Dictionary of Idioms / ed. Elizabeth Walter. Cambridge: Cambridge University Press, 587 p.
[13] Cooper, Michael. (2017). Hear the Surreal Instruments of the Met’s New Opera. The New York Times, October 24. Available at: https://www.nytimes.com/2017/10/24/arts/music/hear-the-surreal-instruments-of-the-mets-new-opera.html (accessed: 17.06.2025).
[14] Gablik, Suzi. (1979). Magritte. London: Thames & Hudson, 208 p.
[15] Massey, Drew. (2018). “Thomas Adès and the Dilemmas of Musical Surrealism”. In Gli spazi della musica. 2018, no. 7, pp. 86–146.
[16] Moseley, Brian. (2022). “Musique automatique? Adèsian Automata and the Logic of Disjuncture”. In Thomas Adès Studies, E. Venn and P. Stoecker. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 163–187.
[17] Shakespeare, William. (1993). “The Tempest”. In The Complete Works of William Shakespeare. Available at: https://shakespeare.mit.edu/tempest/full.html (accessed: 17.06.2025).
[18] Taruskin, Richard. (1999). “A Surrealist Composer Comes to the Rescue of Modernism”. In The New York Times, May 12. Available at: https://www.nytimes.com/1999/12/05/arts/a-surrealist-composer-comes-to-the-rescue-of-modernism.html (accessed: 17.06.2025).
[19] Whittall, Arnold. (2020). “The Adès Effect”. In British Music after Britten. Woodbridge: Boydell, pp. 255–269.