Музыкальное эссе в творчестве Сэмюэла Барбера: генезис и специфика жанра

Музыкальное эссе в творчестве Сэмюэла Барбера: генезис и специфика жанра

Скачать pdf  .

Ключевые слова: эссе, музыкальное эссе, жанр, Сэмюэл Барбер, Эссе для оркестра, инструментальная музыка, американская музыка, музыка ХХ века.

Автор: Анна Кривцова

Сведения об авторе: АННА СЕРГЕЕВНА КРИВЦОВА

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3606-5829
SPIN-код: 9894-8390
e-mail: casseto@mail.ru

Аспирант Российской академии музыки имени Гнесиных

121069 Москва, ул. Поварская, д. 30–36 

DOI: 10.26156/OM.2021.13.2.002

Дата поступления: 06.10.2020

Дата публикации: 01.05.2021

Аннотация

Первая половина ХХ века в истории эссе примечательна тем, что этот изначально литературный жанр, преодолевая рамки слова, переносится в новый, невербальный формат: в кинематограф, фотографию, изобразительное, а также музыкальное искусство. Первенство в создании музыкального эссе принадлежит американскому композитору постромантического направления Сэмюэлу Барберу (1910–1981). Его творческое наследие включает, по меньшей мере, три очевидных случая использования новой жанровой модели: это Эссе для оркестра № 1–3 (1937, 1942, 1978 соответственно). В статье предпринимается попытка установить причины, побудившие композитора обратиться к совершенно новой для композиции жанровой сфере, выявить механизм ее воплощения в формате непрограммного инструментального сочинения, а также определить место эссеистских опусов в жанровой иерархии барберовского творчества.

Литература

[1] Жолковский 2008 — Жолковский А. Эссе // Иностранная литература. 2008. № 12. URL: https://magazines.gorky.media/inostran/2008/12/esse-6.html (дата обращения: 05.10.2020). Горький Медиа. Сетевое издание «Горький».

[2] Ивашкин 1991 — Ивашкин А. Чарльз Айвз и музыка XX века. Москва: Советский композитор, 1991. 455 с. (Зарубежная музыка. Мастера XX века).

[3] Касаткина 2004 — Касаткина Т. А. Жанровое наименование как ключ к  художественной реальности // Касаткина Т. А. О творящей природе слова. Онтологичность слова в творчестве Ф. М. Достоевского как основа «реализма в высшем смысле» / Институт мировой литературы  имени А. М. Горького  РАН. Москва: ИМЛИ РАН, 2004. С. 86–130.

[4] Муравьёв 2001 — Муравьёв В. С. Эссе // Литературная энциклопедия терминов и понятий / гл. ред. и сост. А. Н. Николюкин. Москва: Интелвак, 2001. Стб. 1246– 1247.

[5] Соколов 2004 — Соколов А. Введение в музыкальную композицию XX века : учебное пособие по курсу «Анализ музыкальных произведений» для студ. высш. учеб. заведений. Москва: Владос, 2004. 231 с.

[6] Цареградская 2019 — Цареградская Т. В. Байрон Алмен. Введение в  нарративный анализ: Шопен, Прелюдия соль мажор ор. 28 № 3 (фрагмент из книги «Теория музыкального нарратива») // Вестник Саратовской консерватории. Вопросы искусствознания. 2019. №1 (3). С. 18–24.

[7] Anonymous 2020 — Essay. Literature // Encyclopedia Britannica. 2020. URL: https://www.britannica.com/art/essay (дата обращения: 05.10.2020).

[8] Broder 1985 — Broder N. Samuel Barber. Westport, Conn: Greenwood Press, 1985.  111 p.

[9] Dickinson 2010 — Dickinson P. Samuel Barber remembered: a centenary tribute. Rochester: University of Rochester Press, 2010. 196 p.

[10] Heyman 1994 — Heyman B. B. Samuel Barber: the composer and his music. New York: Oxford University Press, 1994. 586 p.

[11] Hiley 2001 — Hiley D. Neo-Romantic // The New Grove Dictionary of Music and Musicians. In the 29-volume second edition. Grove Music Online / Gen. ed. S. Sadie. Oxford University Press, 2001. Available at: DVD-ROM.

[12] Huxley 1960 — Huxley A. Preface // Collected Essays. New York: Bantam Books, 1960. URL: https://graycity.net/aldous-huxley/page,1,236992-collected_essays.html (дата обращения: 05.10.2020).

[13] Ives 1920 — Ives Ch. Essays before a Sonata. New York: The Knickerbocker Press, 1920. URL: http://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/8/80/IMSLP96225-PMLP197850-essaysbeforesona00ives_bw.pdf (дата обращения: 05.10.2020).

[14] Larson 2010 — Larson Th. The saddest music ever written: the story of Samuel Barber’s Adagio for strings. New York : Pegasus Books, 2010. 262 p.

[15] Lee 2002 — Lee D. Masterworks of 20th-century music: the modern repertory of the symphony orchestra. New York : Routledge, 2002. 507 p. 

[16] Simmons 2004 — Simmons W. Voices in the wilderness: six American neo-romantic composers. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2004. 419 p.

Для цитирования: Кривцова А. С. Музыкальное эссе в творчестве Сэмюэла Барбера: генезис и специфика жанра // Оpera musicologica. 2021. Т. 13. № 2. С. 31–45. DOI: https://doi.org/10.26156/OM.2021.13.2.002.

Musical Essay in the Samuel Barber’s Output: Genesis and Specificity of the Genre

Keywords: essay, musical essay, genre, Samuel Barber, “Essays for Orchestra”, instrumental music, American music, 20th century music.

Author: Anna S. Krivtsova

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3606-5829
SPIN-код: 9894-8390
e-mail: casseto@mail.ru

About the Author

Postgraduate student, Gnesins Russian Academy of Music

30–36 Povarskaya St., Moscow 121069, Russia

Submitted on: 06.10.2020

Published on: 01.05.2021

Abstract

In the essay’s history, the first half of the 20th century is notable by the fact that such originally literary genre breaks the frameworks of the word and is transferred to a new, non-verbal format: in cinema, in photography, in fine art, as well as in musical art. The lead in the creation of the musical essay belongs to the American post-romantic composer Samuel Barber (1910–1981). His heritage includes at least three obvious cases of using the new genre model: Essays for orchestra No. 1–3 (1937, 1942, and 1978 respectively). In this article, an attempt is made to find out the reasons that encouraged the composer to turn to a completely new genre of the musical composition; to identify the mechanism for its implementation in the format of a non-programmatic instrumental composition, and to determine the position of essayist opuses in the genre hierarchy of Barber’s output.

Works Сited

[1] Zholkovskiy, Aleksandr (2008). “Esse” [“Essay”]. In Inostrannaya literatura, no. 12 (2008). Available at: https://magazines.gorky.media/inostran/2008/12/esse-6.html (accessed: 05.10.2020) (in Russian).

[2] Ivashkin, Aleksandr V. (1991). Charles Ives i muzyka XX veka [Charles Ives and 20th Century Music]. Moscow: Sovetskiy kompozitor, 455 p. (Zarubezhnaya muzyka. Mastera XX veka [Foreign music. 20th century masters]) (in Russian).

[3] Kasatkina, Tat’yana А. (2004). “Zhanrovoe naimenovanie kak klyuch k khudozhestvennoy real’nosti” [“Genre title as a key to artistic reality”]. In Tat’yana А. Kasatkina, O tvoryashchey prirode slova. Ontologichnost’ slova v tvorchestve F. M. Dostoevskogo kak osnova “realizma v vysshem smysle” [Creative nature of the word. Ontological in the works of Fedor M. Dostoevsky as the basis of “realism in the highest sense”], А.  М.  Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences, responsible organization. Мoscow: IMLI RAN, pp. 86–130 (in Russian).

[4] Murav’yov, Vladimir S. (2001). “Esse” [“Essay”]. In Literaturnaya entsiklopediya terminov i ponyatiy [Literary Encyclopedia of Terms and Concepts], edited and complied by Aleksandr N. Nikolyukin. Moscow: Intelvak, col. 1246–1247 (in Russian).

[5] Sokolov, Aleksandr S. (2004). Vvedenie v muzykal’nuyu kompozitsiyu XX veka [Introduction to 20th Century Musical Composition]. Moscow: Vlados, 231 p. (in Russian).

[6] Tsaregradskaya, Tatiana V. (2019). “Byron Almén. Vvedenie v narrativnyy analiz: Chopin, Prelyudiya in G-dur op. 28 № 3 (fragment iz knigi ‘A theory of musical narrative’)” [“Byron Almén. An introduction to narrative analysis: Chopin’s Prelude in G-dur op. 28 No. 3 (a fragment of ‘A theory of musical narrative’)”]. In Vestnik Saratovskoy konservatorii. Voprosy iskusstvoznaniya, no. 1 (3) (2019), pp. 18–24 (in Russian).

[7] Anonymous (2020). “Essay. Literature”. In Encyclopedia Britannica, 2020. Available at: https://www.britannica.com/art/essay (accessed: 05.10.2020).

[8] Broder, Nathan (1985). Samuel Barber. Westport, Conn: Greenwood Press, 111 p.

[9] Dickinson, Peter (2010). Samuel Barber remembered: a centenary tribute. Rochester: University of Rochester Press, 196 p.

[10] Heyman, Barbara B. (1994). Samuel Barber: the composer and his music. New York : Oxford University Press, 586 p.

[11] Hiley, David (2001). “Neo-Romantic”. In The New Grove Dictionary of Music and Musicians. In the 29-volume, 2nd edition, Oxford University Press. Available at: DVD-ROM.

[12] Huxley, Aldous (1960). “Preface”. In Collected Essays. New York : Bantam Books. Available at: https://graycity.net/aldous-huxley/page,1,236992-collected_essays.html (accessed: 05.10.2020).

[13] Ives, Charles (1920). Essays before a Sonata. New York: The Knickerbocker Press, 1920. Available at: http://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/8/80/IMSLP96225-PMLP197850-essaysbeforesona00ives_bw.pdf (accessed: 05.10.2020).

[14] Larson, Thomas (2010). The saddest music ever written: the story of Samuel Barber’s Adagio for strings. New York : Pegasus Books, 262 p.

[15] Lee, Douglas (2002). Masterworks of 20th-century music: the modern repertory of the symphony orchestra. New York : Routledge, 507 p. 

[16] Simmons, Walter (2004). Voices in the wilderness: six American neo-romantic composers. Lanham, Md. : Scarecrow Press, 419 p.

For citation: Krivtsova, Anna S. “Musical Essay in the Samuel Barber’s Output: Genesis and Specificity of the Genre”. In Opera musicologica, vol. 13, no. 2 (2021), pp. 31–45 (in Russian). DOI: https://doi.org/10.26156/OM.2021.13.2.002.