В сторону «Мантры». К вопросу о стилистике и интерпретации фортепианных сочинений А. Веберна, П. Булеза, К. Штокхаузена

Научная статья

doi: https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.4.009

В сторону «Мантры». К вопросу о стилистике и интерпретации
фортепианных сочинений А. Веберна, П. Булеза, К. Штокхаузена

Автор

Владимир Петрович Чинаев

Московская государственная консерватория имени П. И. Чайковского, Москва, Россия
tchinaev@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-3948-0158

Аннотация

Статья посвящена некоторым аспектам фортепианного авангарда XX в., повлиявшим на исполнительскую стилистику. Рассматриваются такие вопросы, как выход за пределы обычных представлений о природе фортепиано, альтернативные принципы музыкальной интерпретации, своеобразие исполнительских выразительных средств, особый характер музыкальной экспрессии, расширение традиционных возможностей ансамблевого музицирования благодаря использованию электроники. Материалом для анализа выступают Вариации op. 27 А. Веберна, Вторая соната для фортепиано П. Булеза, Klavierstücke I–IV К. Штокхаузена. Созданные в 1930–50-е гг., указанные сочинения резюмируют основные черты фортепианного авангарда первой половины XX в.: использование додекафонной техники, преобладание рационального исполнительского подхода, точное выполнение авторских указаний в нотных текстах, ряд других закономерностей. Смысловой центр статьи — анализ сочинения для двух фортепиано и электроники Штокхаузена «Мантра» (1970). В отличие от ранних сочинений немецкого композитора здесь присутствует иной подход как к технике композиции, так и к исполнительским принципам. Модификация фортепианных звучаний с помощью электроники принципиально меняет образно-эмоциональную картину произведения. На первый план выходят иррациональность, непредсказуемость, особая экспрессия звукового материала. В «Мантре» Штокхаузен утверждает новый авторский принцип «интуитивной музыки», в которой более не актуален рационализм, свойственный фортепианному авангарду предшествующих десятилетий.

Ключевые слова: Антон Веберн, Пьер Булез, Карлхайнц Штокхаузен, фортепианный авангард, «Мантра» К. Штокхаузена, «интуитивная музыка», додекафонная техника, электроника в музыке 

Для цитирования: Чинаев В. П. В сторону «Мантры». К вопросу о стилистике и интерпретации фортепианных сочинений А. Веберна, П. Булеза, К. Штокхаузена // Opera musicologica. 2025. Т. 17. № 4. С. 134–158. https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.4.009

Статья поступила в редакцию: 25.08.2025; одобрена после рецензирования: 30.09.2025;
принята к публикации: 01.11.2025; опубликована: 01.12.2025.

Список источников

[1] Адорно 2001 — Адорно Т. Философия новой музыки / пер. с нем. Б. Скуратов. Москва: Логос, 2001. 352 с.

[2] Адорно 2008 — Адорно Т. Антон фон Веберн / пер. с нем. А. В. Михайлов // Теодор Адорно. Избранное: Социология музыки. 2-е изд. Москва: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2008. С. 191–203.

[3] Башляр 1987 — Башляр Г. Мгновение поэтическое и мгновение метафизическое // Башляр Г. Новый рационализм / пер. с французского Ю. Сенокосов, М. Туровер. Москва: Прогресс, 1987. С. 347–354.

[4] Булез 2004 а — Булез П. Alea // Булез, Пьер. Ориентиры I. Избранные статьи / пер. с франц. Б. Скуратов. Москва: Логос-Альтера, Eccehomo, 2004. С. 106–122.

[5] Булез 2004 b — Булез П. Антон фон Веберн // Булез, Пьер. Ориентиры I. Избранные статьи. / пер. с франц. Б. Скуратов. Москва: Логос-Альтера, Eccehomo, 2004. C. 91–105.

[6] Булез 2004 с — Булез П. «Соната, чего ты хочешь от меня?» // Булез, Пьер. Ориентиры I. Избранные статьи / пер. с франц. Б. Скуратов. Москва: Логос-Альтера, Eccehomo, 2004. С. 135–150.

[7] Сатпрем 1993 — Сатпрем. Шри Ауробиндо, или Путешествие Сознания / пер. с фр. А. Шевченко, В. Баранов. Санкт-Петербург: Институт эволюционных исследований «Савитри», 1993. 211 с.

[8] Boulez 1975 — Boulez, Pierre. Par volonté et par hazard. Entretienes avec Sélestin Deliège. Editions de Seuil. Paris, 1975, 159 p.

[9] Boulez 1983 — Boulez, Pierre. 2eme sonate pour piano. Edition Heugel & Cie Paris, 1983, 48 p., P. I.

[10] Cott 1979 — Cott, Jonathan. Conversations avec Stockhausen. Editions J.-C. Lattés. Paris. 1979. 289 p.

[11] Druhen 1995 — Druhen, Dominique. Pierre Boulez Sonates pour piano // Boulez, Pierre. Piano Sonatas Nos 1–3. Ibid Biret. Naxos. 8.553353. 1995. P. 9–11.

[12] Stockhausen 1964 — Stockhausen, Karlheinz. Texte zu eigenen Werke zur Kunst. Bd. 2. Verlag: DuMont Schauberg, Köln, 1964. 271 S.

[13] Stockhausen 1972 — Stockhausen, Karlheinz. Mantra // Mantra, Deutsche Grammophon, 2530 208, 1972. 2 p.

[14] Stockhausen 1989 — Stockhausen, Karlheinz. Four criteria of electronic music // Stockhausen on Music. Lectures and Interviews, compiled by Robin Maconie. Marion Boyars Publishers, London; New York, 1989. P. 88–111.

[15] Stockhausen 2019 а — Stockhausen, Karlheinz. Redefinition // Excerpts from the Writings and Lectures of Karlheinz Stockhausen, edited by Roy Waidler. Clifton: Outlands Community Press, 2019. P. 2–6.

[16] Stockhausen 2019 b — Stockhausen, Karlheinz. Vibrations. // Excerpts from the Writings and Lectures of Karlheinz Stockhausen. Edited by Roy Waidler. Clifton: Outlands Community Press, 2019. P. 25–33.

[17] Stockhausen 2023 — Stockhausen, Karlheinz. Aus den sieben Tagen für variable Besetzung. 15 Textkompositionen für intuitive Musik. Wien Universal Edition 2023. 36 S.

[18] Wörner 1973 — Wörner, Karl H. Stockhausen: Life and Work. Berkeley: University of California Press, 1973. 270 p.

Original article

Mantra’s Way : On the Stylistics and Interpretation
of Piano Works by A. Webern, P. Boulez and K. Stockhausen

Author

Vladimir P. Tchinaev

Tchaikovsky Moscow State Conservatory, Moscow, Russia
tchinaev@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-3948-0158

Abstract 

This article explores aspects of the 20 th-century piano avant-garde that influenced the stylistics of piano interpretation. It examines issues such as breaking free from the limits of established ideas about the nature of pianism; alternative principles at the heart of musical interpretation; unconventional expressive means in interpretation; the specific nature of musical expression and the extension of traditional ensemble possibilities of ensemble music through the use of electronics. The following works will be used in our analysis: Anton Webern’s Variations for piano opus 27; Pierre Boulez’s Second Piano Sonata, and Karlheinz Stockhausen’s Klavierstücke I–IV. Composed between the 1930s and the 1950s, these works established the main features of piano avant-garde in the first half of the 20 th century, including use of the twelve-tone technique, the mastery of a rational attitude towards interpretation, and the respect of score indications given by composers. The main part of this article is devoted to the analysis of Stockhausen’s Mantra (1970), a piece for two pianos and electronics. Unlike what he did in his early works, the German composer here takes a different approach towards composition techniques and principles of interpretation. The transformation of the piano sound by the use of electronics radically changes the work’s imaginative and emotional expressivity. Irrationality, unpredictability, and a particular form of expression in the sound material are all brought to the fore. The stylistic novelty of Mantra is linked to Stockhausen’s interest in Oriental thought (of India and Japan). In Mantra, Stockhausen confirms his new principles of “intuitive music”, where the rationalism that had defined the piano avant-garde of previous decades no longer holds true.

Keywords: Anton Webern, Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, piano avant-garde, Stockhausen’s Mantra, intuitive music, twelve-tone technique, electronics in music 

For citation: Tchinaev, Vladimir P. Mantra’s way : On the Stylistics and Interpretation of Piano Works by A. Webern, P. Boulez and K. Stockhausen. Opera musicologica. 2025. Vol. 17, no. 4. Р. 134–158. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/operamus.2025.17.4.009

The article was submitted: 25.08.2025; approved after reviewing: 30.09.2025; 
accepted for publication: 01.11.2025; published: 01.12.2025.

References

[1] Adorno, Theodor (2001). Filosofiya novoy muzyki [Philosophy of New Music], translated from German by Boris Skuratov. Moscow: Logos, 352 р. (in Russian).

[2] Adorno, Theodor (2008). “Anton von Webern”. In Theodor Adorno, Izbrannoe: Sotsiologiya muzyki [Selected Works: Sociology of Music]. Moscow: Russian Political Encyclopedia (ROSSPEN), рр. 191–203 (in Russian).

[3] Bachelard, Gaston (1987). “Mgnovenie poeticheskoe i mgnovenie metafizicheskoe” [“A poetic moment and a metaphysical moment”]. In Gaston Bachelard, Novyy ratsionalizm [New rationalism], translated from French by Yury Senokosov, M. Turover.
Moscow: Progress, рр. 347–354 (in Russian).

[4] Boulez, Pierre (2004а). “Alea”. In Pierre Boulez, Orientiry I. Izbrannye stat’i [Landmarks I. Selected Articles], translated from French by Boris Skuratov. Moscow: Logos-Al’tera, Eccehomo, рр. 106–122 (in Russian).

[5] Boulez, Pierre (2004b). “Anton von Webern”. In Pierre Boulez, Orientiry I. Izbrannye stat’i [Landmarks I. Selected Articles], translated from French by Boris Skuratov. Moscow. Logos-Al’tera, Eccehomo, рр. 91–105 (in Russian).

[6] Boulez, Pierre (2004c). “Sonata ‘Chego ty khochesh’ ot menya’ ” [“Sonata ‘What Do You Want from Me’ ”. In Pierre Boulez, Orientiry I. Izbrannye stat’i [Landmarks I. Selected Articles], Moscow: Logos-Al’tera, Eccehomo, рр. 135–150 (in Russian).

[7] Satprem (1993). Sri Aurobindo, ili Puteshestvie Soznaniya [Sri Aurobindo, or Travelling of concsiousness], translation from French by A. Shevchenko, V. Baranov. St. Petersburg: Institut evolyutsionnykh issledovaniy “Savitri”, 211 р. (in Russian).

[8] Boulez, Pierre (1975). Par volonté et par hazard. Entretienes avec Sélestin Deliège. Editions de Seuil. Paris, 159 p.

[9] Boulez, Pierre (1983). 2-eme sonate pour piano. Edition Heugel & Cie Paris, 1983, 48 p., P. I.

[10] Cott, Jonathan (1979). Conversations avec Stockhausen. Editions J.-C. Lattés. Paris, 289 p.

[11] Druhen, Dominique (1995). “Pierre Boulez Sonates pour piano”. In Pierre Boulez, Piano Sonatas Nos 1–3. Ibid Biret. Naxos. 8.553353, рр. 9–11.

[12] Stockhausen, Karlheinz (1964). Texte zu eigenen Werke zur Kunst. Bd. 2. Verlag: DuMont Schauberg, Köln, 271 S.

[13] Stockhausen, Karlheinz (1972). “Mantra”. In Karlheinz Stockhausen, Mantra, Deutsche Grammophon, 2530 208, 2 p.

[14] Stockhausen, Karlheinz (1989). “Four criteria of electronic music”. In [Karlheinz Stockhausen], Stockhausen on Music. Lectures and Interviews, compiled by Robin Maconie. Marion Boyars Publishers, London; New York, рр. 88–111.

[15] Stockhausen, Karlheinz (2019 а). “Redefinition”. In [Karlheinz Stockhausen], Excerpts from the Writings and Lectures of Karlheinz Stockhausen, Edited by Roy Waidler. Clifton: Outlands Community Press, рр. 2–6.

[16] Stockhausen, Karlheinz (2019 b). “Vibrations”. In [Karlheinz Stockhausen], Excerpts from the Writings and Lectures of Karlheinz Stockhausen, edited by Roy Waidler. Clifton: Outlands Community Press, рр. 25–33.

[17] Stockhausen, Karlheinz (2023). Aus den sieben Tagen für variable Besetzung. 15 Textkompositionen für intuitive Musik. Wien: Universal Edition, 36 S. 

[18] Wörner, Karl H. (1973). Stockhausen: Life and Work. Berkeley: University of California Press, 270 p.