Музыкальный фольклор Резии в исторической ретроспективе: от слуховых записей до цифровых технологий

Научная статья

doi: https://doi.org/10.26156/OM.2022.14.1.007

Музыкальный фольклор Резии в исторической ретроспективе:
от слуховых записей до цифровых технологий

Скачать pdf  .

Автор: Ирина Борисовна Теплова

Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова, Санкт-Петербург, Россия, irina_teplova@inbox.ru, https://orcid.org/0000-0002-4719-4485

Аннотация

Музыкальная культура Резии (территория Итальянской Славии) сохраняется на протяжении сотен лет благодаря изоляции в альпийских предгорьях. Статья посвящена берущей начало в середине ХIХ века истории изучения резианского фольклора, а также современным тенденциям, связанным с сохранением нематериального культурного наследия.

Научный интерес исследователей разных специальностей нашел отражение как в  публикациях (И. И. Срезневский, И. А. Бодуэн де Куртенэ, Элла фон Шульц), так и в экспедиционных (А. Ломакс, Д. Наталетти, Ю. Страйнар, М. Матичетов) и иных коллекциях звукозаписей. Собрание звуковых материалов нашего современника Габриэле Керубини в мае 2018 года было передано в дар Санкт-Петербургской государственной консерватории в память о выпускнице консерватории, основоположнице изучения резианского музыкального фольклора Элле фон Шульц (Адаевски); первые нотации народных мелодий и теоретическое исследование, выполненные ею в 1883 году, свидетельствуют о своеобразных чертах резианской музыкальной культуры. Экспедиционные звукозаписи итальянских (1954 год) и словенских (1962–1986 годы) этномузыкологов зафиксировали многообразие микролокальных традиций бытования различных жанров фольклора и богатство индивидуальных стилей музыкантов-инструменталистов. Коллекция Г. Керубини демонстрирует эффективное сочетание традиционных и современных (с использованием цифровых технологий) подходов к фиксации образцов народной музыки; данные подходы направлены на сохранение фольклорного наследия и включение его в современную культурную практику.

Ключевые слова: Итальянская Словения (Славия), Резия, музыкальный фольклор, Элла фон Шульц (Адаевски), Габриэле Керубини, коллекции звукозаписей, цифровые технологии

Благодарности: Выражаю искреннюю благодарность Памеле Пиeлич (Pamela Pielich) за предоставление биографических сведений о Г. Керубини и переводы с резианского языка.

Для цитирования: Теплова И. Б. Музыкальный фольклор Резии в исторической ретроспективе: от слуховых записей до цифровых технологий // Opera musicologica. 2022. Т. 14. № 1. С. 112–133. https://doi.org/10.26156/OM.2022.14.1.007.

Статья поступила в редакцию: 09.09.2021; одобрена после рецензирования: 01.10.2021; принята к публикации: 25.01.2022. The article was submitted 09.09.2021; approved after reviewing 01.10.2021; accepted for publication 25.01.2022.

Список источников

[1] Бодуэн де Куртенэ 1895 — Материалы для южнославянской диалектологии и этнографии. [Вып.] 1: Резьянские тексты / собрал в 1872, 1873 и 1877 гг., упорядочил и  перевел И.  А.  Бодуэн де Куртенэ; с  приложениями Элли фон Шульц-Адаевской. Санкт-Петербург: тип. Имп. Академии наук, 1895. [4], XLVII, 708 с. (Доложено в заседании Ист.-филол. отд-ния 19 августа 1886 г.).

[2] Бодуэн де Куртенэ 1904 — Материалы для южнославянской диалектологии и этнографии. [Вып.] 2: Образцы языка на говорах Терских славян и северовосточной Италии / собрал и издал Бодуэн де Куртене. СПб. : тип. Имп. Академии наук, 1904. 240 с.

[3] Срезневский 1881— Срезневский И. И. Фриульские славяне. Санкт-Петербург: тип. Имп. Академии наук, 1881. 91 с. (Сборник Отделения русского языка и словесности Императорской Академии наук. Т. 21, № 5).

[4] Strajnar 1988 — Strajnar J. Citira. Musica strumentale in Val di Resia. Udine ; Trieste : Pizzicato Edizioni Musicali — Editoriale Stampa Triestina, 1988. 253 р.

[5] Strajnar 2011 — Strajnar J. La musica strumentale a Resia e le trascrizioni di Ella von Schultz Adaïewsky // Ella von Schultz Adaïewsky: Atti dei convegni 2007–2008 / а cura di U. Berti; Associazione Musicale Sergio Gaggia. Cividale del Friuli; Udine: Tipografia Pellegrini il Cerchio, 2011. P. 51–62.

[6] Teplova 2020 — Teplova I. Val Resia: a little island of Slavonic culture in the north-east of Italy: past and present. Interdisciplinary studies of artistic culture. First international academic conference “Polylogue and synthesis of arts: history and modernity, theory and practice”. Editorial board.: Nikolaeva N.  A., Konanchuk S.  V., Ovechkina  O.  B. March 5, 2018, St Petersburg. St. Petersburg : Publishing house of the RHGA, 2020. P. 154–166.

[7] Voyage à Rezia 2012 — Voyage à Rezia. Il manoscritto di Adaïewsky la nascita dell’etnomusicologia in Europa / а  cura di Febo Guizzi; trascrizione del manoscritto di Giuseppe Frappa. Lucca : Libreria Musicale Italiana. MMХII. 318 p.

Original article

Musical Folklore of Resia in Historical Retrospective:
From Auditory Recordings to Digital Technologies

Author: Irina B. Teplova

Saint Petersburg Rimsky-Korsakov State Conservatory, St. Petersburg, Russia, irina_teplova@inbox.ru,
https://orcid.org/0000-0002-4719-4485

Abstract

On the territory of Italian Slavia, Resia’s musical culture has survived due to isolation in the Alpine foothills for hundreds of years. The article is devoted to the history of the study of Resian folklore, which dates back to the middle of the 19th century, as well as to modern trends related to the preservation of intangible cultural heritage. The scientific interest of researchers of various specialties was reflected in publications and sound recordings of different years (I. I. Sreznevsky, J. N. I. Baudouin de Courtenay, Ella von Schulz, Ju. Strainar, M. Matichetov).

The collection of sound materials of our contemporary Gabriele Cherubini was donated to the St. Petersburg State Rimsky-Korsakov Conservatory in May 2018 in memory of Ella von Schultz (Adaïewsky) — a graduate of the Conservatory, founder of Resian musical folklore studies. Her first notations of folk melodies and a theoretical research carried out in 1883 testify to the peculiar features of the Resian musical culture. Sound recordings made by Italian (1954) and Slovenian (1962–1986) ethnomusicologists during the expeditions recorded the diversity of micro-local traditions of existence of various genres of folklore and richness of the individual styles of instrumental musicians. G. Cherubini’s collection demonstrates both traditional and modern (using digital technologies) approaches to fixing folk music samples, aimed at preserving the folklore heritage and including it in the modern cultural practice.

Keywords: Slavia Italiana, Resia, musical folklore, Ella von Schultz (Adaïewsky), Gabriele Cherubini, sound recording collections, digital technologies

Acknowledgments: I express my sincere gratitude to Pamela Pielich for providing biographical information about Gabriele Cherubini and translations from Resian.

For citation: Teplova I. B. Musical Folklore of Resia in Historical Retrospective: From Auditory Recordings to Digital Technologies. Opera musicologica. 2022. Vol. 14, no. 1. Р. 112–133. (In Russ.). https://doi.org/10.26156/OM.2022.14.1.007.

The article was submitted 09.09.2021; approved after reviewing 01.10.2021; accepted for publication 25.01.2022.

References

[1] Baudouin de Courtenay, Jan (1895). Materialy dlya Yuzhnoslavyanskoy dialektologii i etnografii [Materials for South Slavic dialectology and ethnography]. Iss. I: Rez’yanskie teksty [Resian texts], collected in 1872, 1873 and 1877, streamlined and translated by Jan Baudouin de Courtenay; with applications by Elli von Schultz-Adaevskaya. Reported at the meeting History and Philology department August 19, 1886. St. Petersburg : tip. Imp. AN, [4], XLVII, 708 р. (in Russian).

[2] Baudouin de Courtenay, Jan (1904). Materialy dlya Yuzhnoslavyanskoy dialektologii i etnografii [Materials for South Slavic dialectology and ethnography]. Iss. II: Obrazcy yazyka na govorakh Terskikh slavyan i severovostochnoj Italii sobral i izdal Baudouin de Courtenay [Samples of the language in the dialects of the Terek Slavs and northeastern Italy], collected and published by Jan Baudouin de Courtenay. St. Petersburg: tipografiya Imp. AN, 240 р. (in Russian).

[3] Sreznevsky, Izmail (1881). Friul’skie slavyane [Friulian Slavs]. St. Petersburg : tip. Imp. Akademii nauk, 91 p. (Sbornik Otdeleniya russkogo yazyka i slovesnosti Imperatorskoy Akademii nauk [Collection of the Department of Russian Language and Literature of the Imperial Academy of Sciences]). Vol. 21, no. 5 (1881) (in Russian).

[4] Strajnar, Julijan (1988). Citira: La musica strumentale in Val di Resia. Udine — Trieste : Pizzicato Edizioni Musicali—Editoriale Stampa Triestina, 253 р. 

[5] Strajnar, Julijan (2011). “La musica strumentale a Resia e le trascrizioni di Ella von Schultz Adaïewsky„. In Ella von Schultz Adaïewsky: Atti dei convegni 2007‒2008. A cura di U. Berti; Associazione Musicale Sergio Gaggia. Cividale del Friuli. Udine : Tipografia Pellegrini il Cerchio, рр. 51–62.

[6] Teplova, Irina B. (2020). “Val Resia: a little island of Slavonic culture in the north-east of Italy: past and present”. In Interdisciplinary studies of artistic culture. First international academic conference. “Polylogue and synthesis of arts: history and modernity, theory and practice”, editorial board: Nina Nikolaeva, Svetlana Konanchuk, Olga Ovechkina. March 5, 2018, St. Petersburg : Publishing house of the RHGA, 2020. рр. 154–166.

[7] Adaïewsky [Ella von Schultz] (2012). Voyage à Rezia. Il manoscritto di Adaïewsky la nascita dell’etnomusicologia in Europa, а cura di Febo Guizzi; trascrizione del manoscritto di Giuseppe Frappa. Lucca : Libreria Musicale Italiana. MMХII. 318 p.