Звукозапись как фактор эволюции фортепианного исполнительского стиля в XX веке

Звукозапись как фактор эволюции
фортепианного исполнительского стиля в XX веке

Скачать pdf  .

Ключевые слова: звукозапись, интерпретация, исполнительские средства, стиль, технологии, эволюция фортепианного исполнительства.

Автор: Татьяна Чванова

Сведения об авторе: ТАТЬЯНА ПЕТРОВНА ЧВАНОВА

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7372-7831
SPIN-код: 3951-3463
е-mail: chvanovatp@mail.ru

Преподаватель Музыкальной школы-лицея Магнитогорской государственной консерватории имени М. И. Глинки

455036 г. Магнитогорск, ул. Грязнова, 22

Дата поступления: 16.07.2021

Дата публикации: 30.11.2021

DOI: https://doi.org/10.26156/OM.2021.13.4.004

Аннотация

Роль звукозаписи как источника и  катализатора изменений, произошедших в  фортепианном исполнительстве в  XX веке, мало исследована в  отечественном музыкознании. Цель автора — восполнить данный пробел, раскрыв влияние звукозаписи на развитие фортепианного искусства. В центре внимания — репертуарные предпочтения, возможности и подходы исполнителей; анализ производится в рамках предложенной периодизации звукозаписи (ранней, классической, цифровой). В эпоху ранней звукозаписи трансформация исполнительских средств связана с временным аспектом. Период классической звукозаписи характеризуется стремлением к идеальному исполнению в студии звукозаписи, что обусловлено технологическими открытиями в области обработки звука, становлением типа пианиста-интерпретатора и  возникновением типа исполнителя-постмодерниста. Идеалы качества эпохи цифровой записи привели к  формированию высоких стандартов концертных исполнений, а  развитие компьютерных технологий — к  появлению новых исполнительских техник. В  статье представлены основные стилевые тенденции, возникшие под влиянием звукозаписи, обозначены основные проблемы современного исполнительства.

Литература

[1] Бажанов 2012 — Бажанов Н. С. Современное фортепианное исполнительское искусство: направления и тенденции развития // Вестник КемГУКИ. 2012. № 12. С. 211–220.

[2] Григорьев, Платек 1990 — Григорьев Л., Платек Я. Современные пианисты. Изд. 2-е. Москва : Советский композитор, 1990. 416 с.

[3] Гульд 2006 — Гульд Г. Избранное : [в 2-х кн.] / сост. Т. Пэйдж; пер. с англ. В. Бронгулеев, А. Хитрук. Кн. 2. Москва : Классика – XXI, 2006. 215 с.

[4] Драч 2006 — Драч Н. Г. Основные стилевые тенденции в  отечественном фортепианном искусстве второй половины XX века : автореф. дис. … канд. искусство­ведения: 17.00.02. / Саратовская государственная консерватория им. Л. В. Собинова. Саратов : [б. и.], 2006. 25 с.

[5] Корыхалова 1969 — Корыхалова Н. П. Скорее свет, чем тени // Советская музыка. 1969. № 6. С. 49–53.

[6] Либерман 2019 — Либерман Е. Я. Творческая работа пианиста с авторским текстом: учебное пособие. Изд. 3-е. Санкт-Петербург: Лань, Планета музыки, 2019. 240 с.

[7] Мазиков 2008 — Мазиков А. А. Фортепианное исполнительское искусство в культурном пространстве постмодернизма: автореф. дис. … канд. искусствоведения: 24.00.01 / Российский государственный педагогический университет имени А. И. Герцена. Санкт-Петербург: [б. и.], 2008. 23 с.

[8] Монсенжон 2008 — Монсенжон Б. Нет, я не эксцентрик! / пер. с франц. М. Ивановой-Аннинской. Москва : Классика – XXI, 2008. 272 с.

[9] Мур 1987 — Мур Дж. Певец и аккомпаниатор. Воспоминания. Размышления о музыке / пер. с англ. И. Г. Авалиани, И. В. Париной; ред. О. А. Сахарова. Москва : Радуга, 1987. 432 с.

[10] Рабинович 2008 — Рабинович Д. А. Исполнитель и стиль. Москва : Классика – XXI, 2008. 208 с. (Мастер-класс).

[11] Gracyk 1997 — Gracyk T. Listening to Music: Performances and Recordings // The Journal of Aesthetics and Art Criticism. Wiley-Blackwell, 1997. Vol. 55, no. 2, Spring, рр. 139–150.

[12] Katz 2004 — Katz M. Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2004. 276 p.

[13] Millard 2005 — Millard A. J. America on Record. A history of recorded sound: [2nd ed.] /  University of Alabama at Birmingham. New York : Cambridge University Press, 2005. 474 p.

[14] Philip 1992 — Philip R. Early Recordings and Musical Style. Changing Tastes in Instrumental Performance, 1900-1950. Cambridge : Cambridge University Press, 1992. 288 p.

[15] Ross 2005 — Ross A. The Record Effect. How technology has transformed the sound of music // The New Yorker. June 6, 2005. Электронная версия: URL: https://www.newyorker.com/magazine/2005/06/06/the-record-effect (дата обращения: 26.04.2020).

[16] Stoller 2015 — Stoller T. Classical music on UK radio 1945-1995 : doctoral dissertation / Bournemouth University, 2015. 285 p.

Для цитирования: Чванова Т. П. Звукозапись как фактор эволюции фортепианного исполнительского стиля в XX веке // Оpera musicologica. 2021. Т. 13. № 4. С. 96–113. DOI: https://doi.org/10.26156/OM.2021.13.4.004

Sound Recording As a Factor in Evolution
of the Piano Performing Style in XX Century

Keywords: sound recording, interpretation, performing means, style, technology, evolution of the piano performance.

Author: Tatyana P. Chvanova

About the Author

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7372-7831
SPIN-код: 3951-3463
е-mail: chvanovatp@mail.ru

Teacher of Music school-lyceum at the Magnitogorsk Glinka State Conservatory

22, Gryaznova St., Magnitogorsk 455036, Russia

Submitted on: 16.07.2021

Published on: 30.11.2021

Abstract

The role of the sound recording as a source and catalyst of changes that took place in the piano performance in the XX century is researched rather little in the native musicology. The aim of the author is to fill this gap by examining the influence of the sound recording on the piano performing style. In the spotlight there are performing techniques, repertoire preferences and interpretative approaches which are analyzed within the framework of the suggested periodization of the sound recording — early, classical, digital. In the days of early sound recording, transformation of performing techniques is connected with the temporal aspect. The period of classical sound recording is characterized by the desire of an ideal performance in the studio of sound recording, owing to technological discoveries in the area of sound processing, and emergence of such types of musicians as pianist-interpreter and postmodern performer. The ideals of quality of the era of digital recording led to formation of high standards in concert performance, and development of computer technologies created new performing techniques. The article presents the main stylistic trends which appeared under the influence of sound recording, and outlines the main problems of the contemporary performance.

Works Сited

[1] Bazhanov, Nikolay S. (2012). “Sovremennoye fortepiannoye ispolnitel’skoye iskusstvo: napravleniya i tendentsii razvitiya” [“Modern piano performance: trends and tendencies of development”]. In Vestnik of Kemerovo State University of Culture and Arts, no. 12 (2012), рр. 211–220 (in Russian).

[2] Grigor’ev, Lev G. & Platek, Yakov M. (1990). Sovremennye pianisty [Contemporary pianists]: [2nd ed.]. Moscow: Sovetskiy kompozitor, 416 p. (in Russian).

[3] Gould, Glenn (2006). Izbrannoye [Favorite]: [in 2 vol.], ed. T. Page, trans. from English by V. Bronguleev, A. Khitruk. Moscow: Klassika – XXI. Vol. 2. Pр. 95–115 (in Russian).

[4] Drach, Natalia G. (2006). Osnovnye stilevye tendentsii v otechestvennom fortepiannom iskusstve vtoroi poloviny XX veka [Main style trends in domestic piano art second half of the XX century]: PhD dissertation abstract. Saratov, 25 p. (in Russian).

[5] Korykhalova, Natalia P. (1969). “Skoree svet, chem teni” [“Rather light than shadows”]. In Sovetskaya muzyka, no. 6 (1969), рр. 49–53 (in Russian).

[6] Liberman, Evgeniy Ya. (2019). Tvorcheskaya rabota pianista s avtorskim tekstom [Creative work of a pianist with the author’s text]: Textbook. [3rd ed.]. St. Petersburg : Lan’, Planeta muzyki, 240 p. (in Russian).

[7] Mazikov, Aleksandr A. (2008). Fortepiannoye ispolnitel’skoye iskusstvo v kul’turnom prostranstve postmodernizma [Piano performing art in the cultural space of postmodernism]: PhD dissertation abstract 24.00.01 / Rossiyskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet imeni A. I. Herzena. St. Petersburg, 23 p. (in Russian).

[8] Monsaingeon, Bruno (2008). Net, ya ne ekstsentrik! [No, I’m not an eccentric!], transl. from French by M. Ivanova-Anninskaya. Moscow: Klassika – XXI, 272 p. (in Russian).

[9] Moore, Gerald Martin (1987). Pevets i akkompaniator. Vospominaniya. Razmyshleniya o muzyke [Singer and Accompanist. Memoires. Reflections on Music], transl. from English by I. G. Avaliani, ed. O. A. Sakharova. Moscow: Raduga, 432 p. (in Russian).

[10] Rabinovich, David A. (2008). Ispolnitel’ i stil [Performer and style]. Moscow: Klassika – XXI, 208 p. (Master-class) (in Russian).

[11] Gracyk, Theodore (1997). “Listening to Music: Performances and Recordings”. In The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 55, no. 2 (1997), рр. 139–150.

[12] Katz, Mark (2004). Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 276 p.

[13] Millard, Andre J. (2005). America on Record. A history of recorded sound: [2nd ed.], University of Alabama at Birmingham. New York: Cambridge University Press, 474 p.

[14] Philip, Robert (1992). Early Recordings and Musical Style. Changing Tastes in Instrumental Performance, 1900–1950. Cambridge : Cambridge University Press, 288 p.

[15] Ross, Alex (2005). “The Record Effect. How technology has transformed the sound of music”. In The New Yorker. June 6, 2005. Available at: https://www.newyorker.com/magazine/2005/06/06/the-record-effect (accessed: 26.04.2020).

[16] Stoller, Tony (2015). Classical music on UK radio 1945–1995: doctoral dissertation, Bournemouth University, 285 p.

For citation: Chvanova, Tatyana P. “Sound Recording As a Factor in Evolution of the Piano Performing Style in XX Century”. In  Оpera musicologica, vol.  13, no. 4 (2021), рр. 96–113 (in Russian). DOI: https://doi.org/10.26156/OM.2021.13.4.004